Badania nad tożsamością to jeden z głównych zainteresowań współczesnej humanistyki. W trakcie kolejnej edycji konferencji Badania nad PJM i g/Głuchotą na Uniwersytecie Warszawskim chcielibyśmy przyjrzeć się tematom związanym z tożsamością w obszarze badań nad polskim językiem migowym, językami migowymi w ogóle oraz społecznością powstałą wokół tych języków. Wraz z rozwojem badań na temat PJM powinniśmy zadawać pytania nie tylko na temat języka, ale również jego użytkowników. W trakcie konferencji chcielibyśmy przyjrzeć się różnym grupom używających PJM. Są nimi nie tylko sami g/Głusi, ale również CODA, osoby dziedzicznie używające PJM oraz słyszący: tłumacze, badacze, nauczyciele, osoby uczące się migać. Jako element tworzący wspólną perspektywę chcielibyśmy przypomnieć cytat z Lennarda Davisa: ,,Problemem nie jest osoba niepełnosprawna. Problemem jest to, jak konstruowana jest normalność, by stworzyć ‘problem’ osób niepełnosprawnych” (Davis, 1995).

Konferencja odbędzie się 17 kwietnia 2023 roku na Uniwersytecie Warszawskim. Zachęcamy do nadsyłania abstraktów po polsku (do 500 słów bez bibliografii) oraz w PJM (do 6 minut) do 15 marca 2023 na adres: konferencja.tin@gmail.com.

W pliku prosimy o dodanie imienia i nazwiska; afiliacji; tytułu; bibliografii.

W kręgu zainteresowań konferencji znajdują się między innymi:

– Ciało i norma w sztuce g/Głuchych

– Przedstawienia g/Głuchych/CODA/migających słyszących oraz języków migowych w tekstach kultury

– DeafSpace i architektura – dostępność przestrzeni, funkcjonowanie g/Głuchego ciała w przestrzeni

– Badania na podstawie własnych doświadczeń w ramach kultury Głuchych, w tym doświadczenia szkół masowych i specjalnych – funkcjonowanie ucznia, nauczycieli, klas

– Badania historyczne w społeczności g/Głuchych (deafstory jak herstory?)

– Kontakty międzynarodowe i międzyjęzykowe w ramach kultury Głuchych

– Społeczność CODA

– Czym jest „normalność” i “norma” w odniesieniu do języka? Postawy względem języka, reguły językowe, standaryzacja dla celów nauczania, ocena zapożyczeń z innych języków migowych i fonicznych

– Doświadczenie uczenia się języka wizualno-przestrzennego jako obcego (w tym wymiar kulturowy i tożsamościowy)

– Dwujęzyczność dydaktyki akademickiej: oczekiwania, korzyści i zagrożenia. Rola tłumacza i odbiór zajęć tłumaczonych.

wersja w PJM